Thema-artikelen‎ > ‎

Een kosterlijke ontdekking: vrijmetselaars?

Geplaatst 12 feb. 2011 08:03 door Jeroen Ketelaars
De inwijding van de tempel van koning Salomo vond zo’n 1000 jaar voor Christus plaats. Het is gebrandschilderd boven in glas 7. Onderin links van dat 20 meter hoge glas etaleerde Dirck Crabeth een winkelhaak, meetlatten, passer, emmer met troffel en een weegschaal. In het middenregister zit Jezus achter de avondmaalstafel met de tekst in zijn nimbus : “Zie meer dan Salomo is hier”. Ondanks de uitspraak van Christus dat de kerk zou bestaan uit levende stenen van Zijn tempel, zijn er toch legio leerlingen, gezellen en meesters van de gilden der metselaars en steenhouwers bezig geweest, om  kathedralen te bouwen  naar de plattegrond van de tempel van Salomo. Hoe groot was de invloed van de Vrijmetselaars op dit glas ? Want ook in de loges hanteert men de symbolen zoals de winkelhaak passer, waterpas, schietlood en de kubieke steen. Dit laatste voorwerp symboliseert het ideaal voor ieder, van nature, onbehouwen, mens. Dat hij of zij mag worden tot een harmonische edelsteen, uitgebalanceerd naar alle zijden. Komt er nog eens bij dat de stichtingsdag van de Vrij Metselaars in Engeland viel op 24 juni in 1717, op de naamdag van Johannes de Doper, schutspatroon van de Sint Janskerk, een dag, die speciaal gevierd wordt door de leden van de lodges. Maar al leiden de Middeleeuwse bouwcorporaties hun oorsprong terug tot de bouw van de tempel van koning Salomo en ontwikkelden zij zich van operatieve tot de huidige speculatieve orden, glas 7 werd in 1557 geplaatst en dat is zo’n 160 jaar voor de stichting van de Free Macons in London. De vraag is dus andersom : in hoeverre hebben deze afbeeldingen de maconieke orden beinvloed ? Gelukkig staat er boven de ingang van de loges vaak : ken uzelf...
 
Bron    : Goudse Post
Auteur : Mauritz Tompot Koster van de St. Jan in Gouda
Comments